Podpis kwalifikowany już jest dostępny w Umowniku!
W aplikacji Umownik właśnie udostępniliśmy nowe funkcje umożliwiające podpisanie bez przeszkód każdego typu dokumentu z wykorzystaniem podpisu kwalifikowanego!
Czym jest podpis kwalifikowany?
Szczegółowe informacje na temat tego czym jest podpis kwalifikowany można przeczytać tutaj – w skrócie jest to najbardziej rozwinięta forma podpisu elektronicznego zrównana w skutkach z podpisem własnoręcznym.
O różnicach pomiędzy podpisem kwalifikowanym a niekwalifikowanym pisaliśmy zaś tutaj.
Do czego możesz wykorzystać podpis kwalifikowany?
- Do zatwierdzenia wszystkich tych umów, do których ustawodawca określił, że forma pisemna jest zastrzeżona pod rygorem nieważności. Do takich umów należy to m.in. umowa przeniesienia autorskich praw majątkowych do utworu, umowa leasingu, umowa o świadczenie usług detektywistycznych, umowa o przejęcie długu, wypowiedzenie stosunku najmu przez właściciela, umowa o zakazie konkurencji pracowniczej, umowy o podwykonawstwo budowlane, umowa o pracę i zmiana warunków umowy o pracę, umowa o roboty budowlane, pożyczka na kwotę ponad 500 złotych
- W celu sporządzenia pełnomocnictwa ogólnego.
- Przy czynnościach urzędowych takich jak: składanie sprawozdania finansowego, składanie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK_VAT), czy zeznania CIT-8.
- Dokumentacja do zamówień publicznych.
- … oraz wiele innych.
Co wyróżnia nasz podpis kwalifikowany?
Tak jak pisaliśmy w naszym poprzednim wpisie na blogu, do tej pory w celu złożenia kwalifikowanego podpisu elektronicznego konieczne było użycie “urządzenia” oraz wykorzystanie “certyfikatu”. Dzięki nawiązanej przez Umownik współpracy z Krajową Izbą Rozliczeniową, cały proces wydania podpisu kwalifikowanego możemy przeprowadzić w 100% online. By zweryfikować tożsamość, konieczne jest posiadanie konta bankowego w PKO BP lub Inteligo – to łącznie ponad 11 milionów kont. Cały czas pozostaje możliwość weryfikacji tożsamości w jednym z 12 punktów KIR w Polsce – lista dostępna tutaj.
Jak to działa w Umowniku?
Po zakończeniu negocjacji umowy i wybraniu odpowiedniej formy podpisu kwalifikowanego zostaniemy przekierowani na stronę Krajowej Izby Rozliczeniowej. Do identyfikacji można wykorzystać aplikację MojeID. Uwierzytelnienie odbywa się za pomocą konta bankowego (PKO oraz Inteligo, lista dostępnych banków będzie ulegała sukcesywnemu zwiększaniu). Następnie po przeprowadzonej autoryzacji dochodzi do podpisania umowy a w kolejnym punkcie do przekierowania ponownie do naszej aplikacji. Umowa zaś wówczas jest przesłana do kontrahenta tak by on również mógł złożyć stosowny podpis.
Rodzaje podpisów dostępnych w aplikacji
W ramach podpisu kwalifikowanego są dostępne 3 opcje:
- Jednorazowy – nowość na rynku! By skorzystać z tej opcji nie potrzebujesz żadnych specjalnych urządzeń, gdyż wszystko odbywa się online. Wygenerowany podpis kwalifikowany jest ważny 15 minut. By skorzystać z tej opcji należy przejść autoryzację po stronie KIRu z wykorzystaniem konta bankowego (PKO lub Inteligo).
- Abonamentu w mSzafir (czyli certyfikat długoterminowy) – możesz za pośrednictwem naszej aplikacji wykupić abonament w mSzafir lub skorzystać z już posiadanego abonamentu (wcześniej zakupionego). By skorzystać z certyfikatu długoterminowego będziesz potrzebował aplikacji mobilnej mSzafir. Całość procesu podpisania umowy również odbywa się w 100% online.
Rodzaje certyfikatów długoterminowych:- 1 rok – limit podpisów: 1 tys.; 10 tys.; 50 tys.
- 2 lata – limit podpisów: 2 tys.; 20 tys; 100 tys.
- Zewnętrzny – opcja darmowa dostępna dla tych wszystkich z Was, którzy posiadają podpis kwalifikowany inny niż mSzafir lub w wersji „tradycyjnej”(czyli z wykorzystaniem “urządzenia”). By podpisać umowę tą metodą, wystarczy pobrany plik PDF podpisać na komputerze, a następnie wgrać go do aplikacji i przesłać do kontrahenta!
Jak widać podpisanie umowy podpisem kwalifikowanym nigdy dotąd nie było tak proste.
Czy mogę zakupić podpis kwalifikowany kontrahentowi?
Istnieje możliwość, by twórca umowy opłacił dostęp do podpisu kwalifikowanego jednorazowego kontrahenta. W tym celu konieczne będzie:
- Zaznaczenie checkboxa, że po zakończeniu negocjacji umowy proces podpisywania umowy ma się rozpocząć od twórcy (jeśli ten checkbox nie będzie zaznaczony to proces podpisu rozpocznie kontrahent)
- Zakończenie negocjacji umowy
- Powrót umowy do twórcy. Wówczas będzie dostępny wybór
- czy płatność ma być tylko za siebie
- czy też za siebie i kontrahenta -> należy wybrać tą opcję
- Wybór rodzaju podpisu przy pomocy którego twórca umowy będzie chciał podpisać dokument. Do wyboru – mSzafir (certyfikat kwalifikowany jednorazowy lub długoterminowy) lub podpis zewnętrzny
- Opłacenie wybranej formy podpisu oraz podpisu kwalifikowanego jednorazowego dla kontrahenta
- Podpisanie umowy wybraną formą podpisu, zaś po zakończeniu procesu automatyczne przesłanie umowy do kontrahenta w celu złożenia przez niego podpisu kwalifikowanego jednorazowego.
Dodatkowe “ogłoszenia parafialne” 🙂 – w trakcie wypełniania umowy z generatora w aplikacji będziesz widział informację iż postanowienia końcowe zostaną uzupełnione dopiero po wybraniu formy podpisu. Opcja taka jest podyktowana tym, że część postanowień końcowych różni się w zależności od formy podpisów.
Jeśli zaś wybierzesz opcję podpisania własnej umowy w postaci PDF pamiętaj by dodać odpowiednie postanowienia końcowe!