Jak wykorzystać Umownik w gabinecie medycyny estetycznej?
Każda kobieta chce wyglądać pięknie i młodo. Prowadząc gabinet kosmetologiczny pomagasz klientkom w realizowaniu tych pragnień. Dajesz im szansę na przestawienie zegara biologicznego o kilka lat wstecz, czy uzyskanie wymarzonego kształtu ust. Dzięki Tobie kobietom udaje się oszukać czas i zagrać na nosie naturze.
Musisz jednak pamiętać, że Twoje działania, jak każda ingerencja w ludzki organizm, niesie za sobą ryzyko wystąpienia powikłań, czy niepożądanych efektów ubocznych, a także, że jesteś tylko człowiekiem i nawet Tobie może zdarzyć się błąd.
Prowadząc własną działalność gospodarczą musisz się zabezpieczyć na taką okoliczność, gdyż ewentualne roszczenia odszkodowawcze mogą być bardzo kosztowne. Ich wysokość może sięgać od kilkunastu do nawet kilkuset tysięcy złotych. Do tego dochodzą jeszcze finansowe konsekwencje utraty klientek na skutek czarnego PR’u w mediach, tak jak na przykład w przypadku modelki Pauliny Pszech, której sprawa trafiła na nagłówki portali informacyjnych i społecznościowych.
Pamiętaj, że mając swój własny gabinet zabiegów estetycznych jesteś nie tylko kosmetologiem, ale również przedsiębiorcą, i nie możesz zaniedbać prawnej strony prowadzenia biznesu, która pozwoli Ci wyjść obronną ręką z takich sytuacji.
Wiem, że przygotowywanie i składowanie dziesiątek dokumentów, zgód i oświadczeń klientek jest ostatnią rzeczą na jaką masz ochotę. Niestety z uwagi na RODO oraz ryzyko związane z pracą na ludzkich tkankach nie masz innego wyjścia!
Wśród dokumentów, które musisz posiadać są między innymi:
- zgoda na wykonanie konkretnego zabiegu, która będzie zawierać pouczenie o jego najbardziej typowych powikłaniach lub niepożądanych skutkach ubocznych, wywiad z klientką oraz wyraźne wskazanie przeciwwskazań do wykonania zabiegu – ponieważ przeciwwskazania i ewentualne skutki uboczne będą się różnić w zależności od wybranego zabiegu, powinnaś dysponować odrębną zgodą dla każdej grupy usług, w szczególności jeżeli ich wykonanie wymaga użycia kwasu hialuronowego lub botoxu;
- zgoda na przetwarzanie danych osobowych – tak, ten obowiązek dotyczy także Ciebie! Chyba, że w ramach swojego gabinetu nie zapisujesz ani imion, ani nazwisk ani numerów telefonów klientek, ani żadnej innej pochodzącej od nich informacji, co jest mało prawdopodobne, ale nawet gdyby było możliwe, to bez wątpienia musisz mieć listę swoich dostawców towaru, dzięki czemu i tak podlegasz pod przepisy RODO;
- zgody wizerunkowe – na utrwalanie, przetwarzanie i rozpowszechnianie wizerunku – jeżeli robisz klientkom zdjęcia przed lub po zabiegu i chcesz je wykorzystać np. wrzucając do social media;
- polityka prywatności – czyli dokument, z którego klientki dowiedzą się m. in. kto jest administratorem ich danych, w jakim celu będą one przetwarzane, z kim mogą się w tej sprawie kontaktować, w jaki sposób mogą wycofać zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych;
- zgoda marketingowa – jeżeli przesyłasz klientkom newsletter lub informacje o aktualnych promocjach w Twoim gabinecie;
Kiedy to czytasz pewnie już widzisz przed oczami sterty papieru, regał z segregatorami jako wątpliwą ozdobę gabinetu i liczysz, ile godzin zajmie Ci przygotowanie tej całej „papierologii”.
Na szczęście nie musi być aż tak źle. Od 8 września 2016 r. w polskim prawie obowiązuje nowa forma dokonywania czynności prawnych – forma dokumentowa, która pozwala składać prawnie wiążące oświadczenia woli z pominięciem formy pisemnej, o ile ta nie została zastrzeżona dla danej czynności prawnej pod rygorem nieważności. Przez formę dokumentową ustawodawca rozumie każdy dokument, na podstawie którego da się ustalić kto jest autorem zawartego w nim oświadczenia woli, czyli np. e-mail lub nagranie audio. Dzięki temu nie masz obowiązku posiadania żadnego z wymienionych tu dokumentów na papierze, co rozwiązuje problem składowania segregatorów oraz kosztów druku. Oświadczenia można składać na odległość, z wykorzystaniem narzędzi informatycznych, np. aplikacji do zawierania umów.
O pozostałe kwestie, czyli stworzenie odpowiednich, zgodnych z prawem treści do wzorów dokumentów i możliwość sprawnego odbierania zgód od klientów, zadbał dla Ciebie Dermatic we współpracy z aplikacją Umownik. Przygotowaliśmy szereg dokumentów dedykowanych dla kosmetologów (zgód na wykonanie poszczególnych zabiegów), które uwzględniają wymogi RODO oraz zawierają oświadczenia i pouczenia, które musisz odebrać od klientki przed zabiegiem. Przy tworzeniu tych dokumentów Dermatic oraz Umownik współpracowali z kosmetolożkami, które testowały je w swoich gabinetach. Każdorazowo, spotykały się one z pozytywnym odbiorem i dużym entuzjazmem ze strony klientek.
Nie masz już żadnych przeszkód przed zapewnieniem swojemu gabinetowi bezpieczeństwa prawnego. Wystarczy wejść do aplikacji Umownik, założyć konto i skorzystać z efektów pracy adwokatów i specjalistów z branży kosmetologicznej.
W ramach współpracy Dermatic i Umownik zorganizowaliśmył akcję zachęcającą do korzystania z aplikacji. Pierwsze 100 osób, które po założeniu konta w Umowniku wprowadzą kod aktywacyjny: DERMATIC2018 otrzyma darmowy dostęp do tych wzorów dokumentów i możliwość ich zawierania online przez 3 miesiące. Nie zwlekajcie więc – kto pierwszy ten lepszy!
ZAŁÓŻ KONTO TERAZDowiedz się więcej na:
Kanale Youtube Umownika: https://www.youtube.com/watch?v=QBNH7RrcJhM